Boyfriend Magazine            

1.8.12

Saint Laurent Paris

photo Hedi Slimane

One week ago this photograph appeared on the personal website of Hedi Slimane, one of the most influential fashion designers of our generation, who was recently chosen as the creative director of luxury fashion label Yves Saint Laurent. With the photograph, Slimane (who joined Yves Saint Laurent after an extended retirement from the fashion industry and involvement in photography) effectively unveiled the new name and logo/typography of the veteran fashion house which he is now at the helm of: Saint Laurent Paris

Of course, we do not know how much influence the designer himself had on the name-change decision, or whether the changes were planned and calculated. In any case, the sequence of events - an established company hiring a new director and changing its name, seemingly within moments - caused somewhat of an uproar in the industry, with many critics referring to it as audacious, especially since the fashion god, Yves Saint Laurent himself died only four years ago in 2008 (after his retirement in 2002). But Slimane isn't just another fashion designer. As the designer of Dior Homme, Dior's men's label, he did nothing less than re-invent menswear, single-handedly creating the trend of skinny jeans and blazers worn by even skinnier young models - a look we take for granted now, ten years later. Slimane garnered himself a lot of laudation and respect at the time, and seems to be cashing in on it now. The truth is that Slimane already has a short history with Yves Saint Laurent, having worked there for two years starting in 1997.

The name change is justified. Hedi Slimane is a man of fashion; he is not caught up in the pomp and circumstance of the industry and is all about his art. If we avoid emotionality and stop to think for a moment - the transition to Saint Laurent Paris is solely a marketing strategy, intended to focus the spotlight on the house and designer for the moment in an age when designers play musical chairs - being hired and fired by houses on a more and more frequent basis. Perhaps the name change is a gesture of honor to the new boss. The new name preserves the heritage of the brand but still reflects the beginning of a new chapter, and lets us know that Hedi Slimane is "in the house" - get ready! His first collection for the brand, by the way, will only be privately viewed. As they used to say in the 1960s: the  revolution will not be televised. - Ori Druckman, Modello

לפני כשבוע התפרסמה התמונה הזו באתרו של הדי סלימן, אחד ממעצבי האופנה המשפיעים בדורנו, אשר מכהן כיום כמעצב ראשי בבית האופנה הצרפתי איב סאן לורן. בתמונה, כפי שאי אפשר לפספס, חושף סלימן (אשר פרש בשנים האחרונות מהתעשייה ועסק בצילום) את השם והלוגו/טיפוגרפיה החדשים של המותג תחת ניצוחו - סאן לורן פריז 

כמובן, אין לנו שום מושג איזו השפעה היתה למעצב על החלטת שינוי-השם או אם המהלכים האלה תוכננו מראש או בכלל. בכל מקרה, הצעדים האלה - העסקת מעצב חדש בבית אופנה כה ותיק ומפואר ושינוי שם המותג שניה וחצי לאחר מכן - הביא לרעש גדול מאוד בתעשייה. רבים האנשים היכולים להגדיר את הצעד הנועז הנ"ל כחוצפה, בייחוד כאשר נכנס סלימן לתפקיד לפני חודשים ספורים ואליל האופנה איב סאן לורן עמצו נפטר רק לפני ארבע שנים ב2008 (אחרי פרישתו בשנת 2002). אך סלימן הוא לא סתם עוד אחד - בעת מילוי תפקידו כמעצב קו הגברים המוצלח, דיור הום, הכתיב סלימן את "המראה הגברי המודרני" שכולנו מכירים ולוקחים כמובן מאליו היום, אחרי עשר שנים, הכולל סקיני ג'ינס ובלייזרים נלבשים ע"י דוגמנים מאוד צעירים ורזים. באותה תקופה, סלימן רכש כבוד גדול בתעשייה ונראה שעכשיו הוא קוטף את הפירות. האמת היא שלסלימן כבר יש היסטוריה קצרה באיב סאן לורן לאחר שהתקבל לעבודה בה בשנת 1997 ושהה שם כשנתיים 

שינוי השם הוא נכון - הדי סלימן הוא איש של אופנה, אין לו שום משיכה לכל ההצגה שמסביב ואפשר אפילו לתאר את התנהלותו כ"עבודה תכל'ס". שינוי השם לסאן לורן פריז הוא צעד פרסומי נטו, אשר אמור להזיז את אור הזרקורים אליו, בייחוד בתקופה בה כל עולם האופנה משחק "כיסאות מוזיקליים" ומעצבי אופנה רבים יוצאים מבתי אופנה כאלה ונכנסים לאחרים. אולי השם מהווה ג'סטה של כבוד לבוס החדש. השם שומר על מורשת המותג, ושונה בכדי להראות לכולנו כי התחיל עידן חדש ושהדי סלימן איז אין דה האווס, וכדאי לכולנו להתחיל לפחד. התצוגה הראשונה תחת ניצוחו, אגב, לא תיחשף לתקשורת. כמו שאומרו בשנות ה60: המהפכה לא תשודר בטלוויזיה. - אורי דרוקמן, מודלו



photo Miguel Villagran

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...